Monday, October 4, 2010

David Shrigley at Anton Kern Gallery, New York

The exhibition of the Scottish artist David Shrigley in the Anton Kern Gallery once again confirms that there is still a niche in modern art for black comedy.

Between small and, at first glance, inconspicuous statues of two letters I and T, which are cast in bronze in the gaps between the concrete slabs of the floor openings, and a plaster cast of a human ribcage, there is a long white pedestal hosting ten pairs of black boots of different sizes, simultaneously reminiscent of the mysterious worlds of writers Hoffmann, Gogol, and the Prussian martinet.

Hung on the walls in a row are rude, childishly drawn graphic works, covered in phrases that at first leave the viewer perplexed, but with the passage of time cause a smile (for example, in one drawing, where a clumsily-painted gray tombstone is inscribed with the words "Relax in Peace"). The opposite wall is decorated with an installation of several objects on a white background. Over these flourishes of brass embedded in the wall without any symmetry or plan, is a small painted inscription “GOD,” as if this world was created by the comfy little creator-god of a cozy bronze-and-white little world.

How did the author succeeded with such minimal means to achieve such artistic perfectionism? Mystery.








Выставка шотландского художника Девида Шригли в Anton Kern Gallery, еще раз подтверждает факт, что в современном искусстве по прежнему существует ниша для настоящего черного юмора.
Между маленькой и с первого взгляда незаметной скульптуркой из двух букв IT, влитой в проемы бетонных плит пола и конструкцией напоминающей ребра человека (вернее их остатки), расположен невысокий, длинный, белый постамент на котором водружены десять пар черных, разной величины сапог, чем то напоминающих загадочные миры писателей Гофмана, Гоголя и прусской сoлдафонии одновременно.
На стенах в ряд развешенны, грубо, по детски нарисованные графические листы, со множеством смешних фраз, оставляющих зрителя сначала в недоумении, но с прошествием времени вызывающие улыбку (так, к примеру, на рисунке, где серой краской, неуклюже нарисован могильный камень, написнно "Relax in Peace").
Противоположную, от работ на бумаге стену, украшает инсталяция из нескольких объектов на белом фоне, над закорючками из бронзы, встроенными в стену без всякой симетрии или плана, водруженна надпись GOD, уютный бог-творец маленького бронзово-белого мирка.
Kак автору удалось столь минимальными средствами, достичь такого художественного максимализма? Загадка.

No comments:

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.